April 17, 2006

Poll Result: Favourite Scotch Region




Surprise, surprise ... The result is as follows:
Islay 42.9%
Highland 35.7%
Lowland 14.3%
Speyside 7.1%
Islay is the winner. This is now wonder. Connoisseurs praise the subtle and complex character of Islay whiskies and value them high above any other Scotch Malt whisky. The judgement of Speyside region is however strange. The most popular Scotch Malt whiskies are coming from this region where distilleries are in the highest concentration - at least 70% of the distilleries situated in the Speyside region. Anyway, this is just a poll, sales figures show a quite different picture of preference.

Meglepetés eredmény ... a skót whisky régiók kedveltségét firtató kérdésemre adott válaszok az alábbi eredményt adják:
Islay 42.9%
Highland 35.7%
Lowland 14.3%
Speyside 7.1%
Islay sziget a legkedveltebb régió, ami nem is csoda. A whisky kedvelők nagyra értékelik kifinomult és összetett karakterét, gyakran többre tartják bármely más whisky régiónál. A Speyside régió megítélése annál különösebb. Ebből a régióból származnak ugyanis a világ legnépszerűbb maláta whiskyjei. A régióból, amelyben a legnagyobb a lepárlóüzemek koncentrációja - a lepárlók legkevesebb 70%-a Speyside-on működik. Akárhogyan is van, ez csak egy egyszerű szavazás. A értékesítési statisztikák teljesen más képet mutatnak.
April 08, 2006

Whisky consumption per capita

I've just made some interesting calculations. How much whisky we drink?
For example, Johnnie Walker Red Label sells around 63 million litres a year around the globe. This means that people drink
= 1.5 billion shots per year
= 4,315,068 million shots per day
= 180,000 shots per hour
= 3,000 shots per minute.
It's almost the same level as the consumption of all spirits in Hungary in a year. Crazy, huh?
Another example. Approximately 2,250,000 litres of whisky is drunk in Hungary yearly. This means that Hungarians drink
= 56,250,000 shots per year
= 107 shots per minute.
For 10 million people (population of Hungary), it means that 0.225 liter of whisky is consumed per capita per year. It seems each of us drinks like a fish.
Ballantine's Finest is the biggest whisky brand and second biggest imported spirit brand in Hungary. Roughly 650,000 litres are sold per year, that is to say, 1.2 liter per minute. Not bad. No wonder we are still in the top 5 in terms of spirits consumption per capita.

Készítettem néhány érdekes számítást arról, hogy mégis átlagosan mennyi whiskyt fogyasztunk. A Johnnie Walker például kb. 63 millió liter whiskyt értékesít egy évben szerte a világon. Ez azt jelenti, hogy az emberek megisznak
= 1,5 milliárd 4 cl-es adagot évente
= 4.315.068 millió adagot naponta
= 180.000 adagot minden órában
= 3.000 adagot percenként.
Ez nagyjából ugyanannyi, mint amennyi égetett szeszt megiszunk mi magyarok egy évben. Őrület.
Egy másik példa. Nagyjából 2.250.000 liter whisky fogy kis hazánkban évente. Eszerint megiszunk
= 56.250.000 adagot évente
= 107 adagot percenként.
10 millió emberrel számolva ez azt jelenti, hogy fejenként megiszunk 0,225 liter vagyis 2,5 dl whiskyt évente. Úgy tűnik iszunk továbbra is mint a gödény.
A Ballantine's Finest a legnagyobb whisky márka és a második legnagyobb import szesz márka Magyarországon. A statisztikák szerint 650.000 liter fogy egy évben, vagyis 1,2 liter percenként. Nem rossz mi? Nem csoda, ha egy főre jutó szeszesital fogyasztást tekintve még mindig a top 5-ben vagyunk a világon.
April 06, 2006

Ardbeg & Aberlour

Two completely different Single Malt Scotch. I already tasted both several times. But last weekend I discovered them again with my friends.

Ardbeg 10 Years Old

Working distillery, established in 1815 on Islay, owned by Glenmorangie (Louis Vuitton Moet Henessy).
nose: very peaty, a bit oily with a hint of saltiness
taste: lightly sweet, first oily-malty, later turns into see-weedy and oaky
finish: long-lasting, slightly spicy at the very end
balance: clearly dry, complex smoky and peaty, a typical Islay Malt.

Aberlour 10 Years Old
Working distillery, established in 1826 in Speyside, close to Dufftown, owned by Chivas Brothers (Pernod Ricard Group).
nose: very fresh and minty with some scent of cucumber
taste: lightly but definitely fruity with a hint of malt taste
finish: freshly lingering and sweet
balance: complex fruit balanced with some sherry and spicy malt.

Whoops, I've just recognized that both are owned by French companies.

Két teljesen különböző maláta whisky. Mindkettőt kóstoltam már számtalanszor. A hétvégén azonban néhány kedves barátom társaságában újra felfedeztem őket.

Ardbeg 10 éves

1815-ben Islay szigetén alapított, ma is működő lepárló üzem. A Glenmorangie (Louis Vuitton Moet Henessy) vállalat tulajdonában van.
illat: olajos, tőzeges, némi sós tengeri illattal
íz: elsőre édeskés, olajos-malátás, később előtőr a tenger, illetve a tölgyfa íze
lecsengés: hosszú, a végén enyhén fűszeres utóíz
harmónia: száraz, tőzeges, füstös, tipikus Islay szigeti maláta whisky.

Aberlour 10 éves
1826-ban Speyside-on, Dufftown városka közelében alapított, ma is működő lepárló üzem. A Chivas Brothers (Pernod Ricard Group) tulajdonában van.
illat: friss, menta illat, "uborkás" érzettel
íz: könnyedén, de határozottan gyümölcsös, némi maláta ízzel
lecsengés: igazán frissen hosszantartó és édes
harmónia: komplex gyümölcsös, kissé sherrys, fűszeresen malátás.

Hoppá, most vettem csak észre, hogy mindkét cég immáron francia tulajdonban van.