October 31, 2007

Burn Stewart

Burn Stewart Distillers has posted a strong results for 2006 ... sales grew by 33% compared to 2005. According to the company, the successful performance was coming from a sustained marketing investment put behind its core brands of Scottish Leader, Black Bottle and Bunnahabhain. Some other Scotch Malt whiskies like Deanston, Ledaig and Tobermory also owned by Burn Stewart. Scottish Leader was producing significant increase in sales in Eastern Europe, Taiwan and South- Africa. Bunnahabhain I know for ages, but I have just recently tasted both Ledaig and Tobermory, and having a Deanston now waiting for me. All of them was hard to get here, in Central Eastern Europe. It would be great to have these great Scotch Malt whiskies available ... maybe piggybacking the success of Scottish Leader in the region.

A Burn Stewart Distillers eladásai szépet fejlődtek 2006-ban ... az egy évvel korábbi eredményekhez képest 33%-kal nőttek. A vállalat szerint ez a siker az olyan kulcs márkák marketing támogatásának köszönhető, mint a Scottish Leader, a Black Bottle és a Bunnahabhain. További remek maláta whiskyk, mint a Deanston, a Ledaig és a Tobermory is a Burn Stewart tulajdonában vannak. A Scottish Leader állítólag jelentősen növelte eladásait Kelet-Európában, Tajvanon és Dél-Afrikában. A Bunnahabhaint ezer éve ismerem, de a Ledaig és Tobermory whiskykhez csak az elmúlt években jutottam hozzá, az első Deanston pedig itt vár rám, hogy végre megkóstoljam. Ezutóbbi hármat elég nehéz volt beszerezni itt Európa "közepén" vagy inkább keleti szélén. Jó lenne, ha ezek a nagyszerű maláta whiskyk is elérhetőek lennének ... talán a Scottish Leader sikerét meglovagolva ez is megtörténik hamarosan.

Labels:

October 28, 2007

Teacher's new symbol

Teacher's Highland Cream is a very unique blend as it is probably the smokiest blended Scotch among the well-know international whisky brands. The characteristic smoky flavour is coming from the guaranteed 45% malt whisky content which is one of the highest among the blended sctoch brands. The two fingerprint malt whiskies of Teacher's are Glendronach and Ardmore. The first gives its spicey sherry-aroma, while the latter contributes with its peaty taste to Teacher's. The brand is not among the top 5 Scotch whiskies worldwide, but still it was worth to be acquired by Beam Global Spirits & Wine (owner of Jim Beam) from Allied Domecq (former owner of Ballantine's) in 2005. After many years of silence in terms of marketing support behind Teacher's, the Americans have just announced plans to introduce a new global symbol to be used in the future. Hopefully, Teacher's gets in long-term focus as the only one blended Scotch in Beam's whisky portfolio, so we might see some innovation and new releases soon.

A Teacher's Highland Cream egy igen különleges blended skót whisky, mivel a nemzetközileg ismert whisky márkák között talán ez a legfüstösebb. A karakteres füstös aroma a garantáltan minimum 45%-os maláta whisky tartalomnak köszönhető, amely arány az egyik legmagasabb a blended whiskyk között. Két fő maláta whiskyje a Glendronach és az Ardmore. Előbbi kissé fűszeres sherry-aromájával, míg utóbbi jellegzetes highland-i tőzegességével járul hozzá a Teacher's karakteréhez. A Teacher's whisky márka nem tartozik a világ 5 legkeresetebb skót whisky márkája közé, mégis megérte a Beam Global Spirits & Wine (a Jim Beam tulajdonosa) vállalatnak, hogy 2005-ben megvegye az Allied Domecq-től (a Ballantine's akkori tulajdonosától). Sok évnyi hallgatás és marketing, reklám befektetések halogatása után, az amerikaiak most bejelentették, hogy tervezik egy új nemzetközi Teacher's jelkép, szimbólum bevezetését. Remélhetőleg a Teacher's, mint a Beam Global portfoliójában az egyetlen skót blended whisky, kiemelt figyelmet kap majd a jövőben, és akkor talán hamarosan láthatunk némi újító gondolkodást és új whiskyket is a Teacher's-től.

Labels:

October 16, 2007

New Look Ballantine's 12 Years Old

Pernod Ricard took over the Ballantine's range from Allied Domecq in 2005. Since then Chivas Brothers cares about the Ballantine's age variants. It was more than self-explanatory that the Chivas marketing team re-considered the brand positioning of Ballantine's Finest as soon as it was possible. They did the job in less than a year finding 'Leave Your Mark' as the essence of the brand. They might have felt it was time to look after the 12 years old brother. On 12 October, Chivas Brothers unveiled the new packaging for the whisky as part of the brand's rejuvenation. I find it as a good and necessary step as there were several inconsistent packagings of Ballantine's 12 YO (formerly also known as 'Ballantine's Gold Seal') on the various markets. But I don't see any reason to build up a strong in-house competitor to Chivas Regal 12 YO. Anyway, I have to admit that the new look is something I like ... fits the Ballantine's image I have in mind. I hope neither the taste, nor the character of the whisky was changed.
Tasting notes of Ballantine's 12 YO
Nose: sweet and smooth fragrance-like nose with a hint of honey
Palate: pleasantly complex, slightly sweet taste, light and creamy body
Finish: fresh and lingering finish leaving some salty feelings in the mouth

A Pernod Ricard francia vállalat 2005-ben vette át a Ballantine's márkacsaládot az akkori tulajdonos, Allied Domecq angolszász vállalattól. Azóta a Chivas Brothers kezeli a különböző Ballantine's évjáratokat. Várható volt, hogy a Chivas marketing csapata újragondolja a Ballantine's pozicionálását, amit egy év alatt meg is tett, rátalálva az új üzenetre: "Mutasd meg magad". Így mára valóban úgy érezhették, itt az ideje kezdeni valamit a 12 éves, idősebb testvérrel is. Október 12-én, Londonban mutatták be a 12 éves Ballantine's (korábban még Gold Seal néven futó) blended whisky új csomagolását. Szerintem jó és szükséges lépés volt az arculat megfiatalítása, hiszen a múltban - igen következetlenül - számtalan fajta öreges csomagolásban árulták ezt a whiskyt a világ különböző piacain. Annak viszont nem sok értelmét látom, hogy házon belül teremtenek versenytársat a 12 éves Chivas Regal whiskynek. Az új palack és címke nekem tetszik ... végre valami, ami passzol a Ballantine's imázsához. Azt csak remélni tudom, hogy sem az ízén, sem a whisky karakterén nem változtattak.
A 12 éves Ballantine's jellemzői
Illat: lágy, édesen parfűmös illat, árnyalatnyi mézzel
Íz: kellemesen összetett, enyhén édeskés íz, könnyű és krémes, közepesen testes alkattal
Lecsengés: friss és hosszantartó utóíz, amely némi sós nyomot hagy maga után.

Labels: ,